De stad Cusco en het Ninos kinderhulpproject - Reisverslag uit Cusco, Peru van alfred hulsen - WaarBenJij.nu De stad Cusco en het Ninos kinderhulpproject - Reisverslag uit Cusco, Peru van alfred hulsen - WaarBenJij.nu

De stad Cusco en het Ninos kinderhulpproject

Door: Alfred

Blijf op de hoogte en volg alfred

08 December 2009 | Peru, Cusco

Vandaag geen excursie maar met Peter naar de wijk San Blas geweest in Cusco. Vanuit deze hoger gelegen wijk van Cusco heb je dan een schitterend zicht over de oude Inca-hoofdstad. Verder wat gegeten en op centrale plein "Plaza de Armas" genoten van Peruaanse muziek en dans.

Het Ninos hotel waar ik verblijf heb ik niet zomaar gekozen. De opbrengsten hiervan komen namelijk ten goede aan de arme kinderen van Cusco. De stichting Ninos Unidas Peruanos heeft 2 hotels en een haciënda in Peru en bekostigt hiervan, samen met giften, 5 kinderrestaurants in Cusco. Het gaat om kinderen tot 12 jaar die thuis niet voldoende eten en verzorging krijgen. In de kinderrestaurants krijgen ze gratis 2 maaltijden per dag, kunnen ze douchen, krijgen ze bovendien gebitsverzorging en een cadeau met Sinterklaas en Kerst. Het is een initiatief van de Nederlandse Jolanda van de Berg. De hotels en kinderrestaurants worden allemaal door Peruanen gerund waardoor nog eens 80 families een bestaan hebben.
Vandaag was er een rondleiding in 2 kinderrestaurants en het is zeer indrukwekkend om te zien allemaal.
www.ninoshotel.com

Ik heb besloten om 2 weken op Spaanse les te gaan en morgenochtend begin ik. In Nederland was ik al 8 maanden bezig maar dat ging nog niet zo best. Hier kan ik de theorie gelijk in de praktijk brengen. Vrienden van Anika hebben een school waar Spaanse lessen worden gegeven dus was er om 18.00 uur een afspraak gemaakt. Blijkt het toch opeens enorm te gaan regenen. Ja het regenseizoen in Peru was inderdaad begonnen.. De enorme regenval zorgt gelijk voor waterstromen en de langsrazende auto's trakteren de eenzame wandelaars op de smalle stoepjes op grote golven water.. (Tjee dat die vriendelijke Peruanen ook zo kunnen schelden zeg..) Dus maar even een half uurtje gewacht.
In de stromende regen stopt een taxi voor het hotel. Er zit een hotelmedewerkster in die samen met de chauffeur probeert een enorme baal aardappelen uit de kofferbak naar binnen te tillen. En dat onder begeleiding van de muziek van achter de taxi wachtende luid toeterende auto's.. Je moet tenslotte regelmatig controleren of je toeter wel werkt hé.. Ach ik had nu toch even de tijd dus maar even geholpen. Als dank weer die vertrouwde Peruaanse glimlach en vele "graciasjes" Wat wil je nog meer..

Dan nog even de blunder van de dag. Na het inschrijven voor de les nog in een Engelse pub met Anika een soepje genuttigd. Vraag ik aan die Engelsman achter de bar: "Do you speak English?" Hij keek me aan of ie water zag branden.. Ja sorry hoor, was alleen maar Peruaanse restaurants gewend tot op heden.. :)

Binnenkort ga ik diverse projecten van Anika bekijken. Zoals in de info al geschreven begeleidt en helpt zij jongeren in en om Cusco met stages, banen en opleidingen. www.inmenszo.com. Dat zou heel goed aansluiten met mijn plannen.

Wordt dus vervolgd..

  • 09 December 2009 - 06:39

    Rangeeni:

    Geweldig project, mi Alfred. Succes met Spaans! Liefs van hier (regent het ook).

  • 09 December 2009 - 06:39

    Rangeeni:

    Geweldig project, mi Alfred. Succes met Spaans! Liefs van hier (regent het ook).

  • 09 December 2009 - 14:09

    Anika:

    Ben blij dat je je zo goed vermaakt en vind t heel gezellig dat je er bent! Na je inspanningen van 4 uur spaanse les tracteer ik je op nasi met satésaus (nog uit de hollandse voorraad :-))
    Tot straks!

  • 09 December 2009 - 15:59

    Linda:

    Hé Alfred, mooi om je zo te kunnen volgen. Dank je wel! Heb het goed daar. Lieve groet.

  • 09 December 2009 - 16:15

    Don:

    Wat klinkt dat allemaal bekend! Fantastisch om nu jouw avonturen in Cusco te kunnen volgen. Groet.

  • 09 December 2009 - 16:30

    Hugo:

    Ik sluit mij aan bij de vorige schrijvers, ik geniet volop van hetgeen je meemaakt en mijn bewondering voor de stichting Ninos. Geniet van je tijd en tot het volgende verslag. Groetjes, Hugo

  • 09 December 2009 - 19:15

    Barbara:

    super project zeg!
    Ik begrijp dat je morgen je verslag al in het Spaans gaat schrijven?
    Zet'm op!
    Wat ziet het restaurant er netjes en verzorgd uit!!!
    En... was de nasi lekker?
    Wat eet men eigenlijk in Peru? (en dan tel ik vliegensalade en mac.donald natuurlijk niet mee)en heb je ook in het restaurant gegeten of mag dat niet?
    Even meeproeven wat de kinderen daar eten?

    con un ambrazar!

    Barbara

  • 09 December 2009 - 22:11

    Joan:

    Wat is het mooi daar! Succes met je spaans...
    X
    ps Alles gaat goed hier;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Peru december 2009

Recente Reisverslagen:

31 December 2009

Lima-Caral en naar huis

29 December 2009

Paracas aan de kust

28 December 2009

Vliegen boven de lijnen van Nazca

26 December 2009

Arequipa

23 December 2009

Jaarafsluiting van alle projecten
alfred

Van 3 t/m 31 december zit ik in Peru. Vanaf Lima vlieg ik de volgende dag door naar Cusco voor waarschijnlijk 14 dagen. Daarna zou ik door willen gaan Arequipa, een meer zuidelijk koloniale stad die tussen drie vulkanen in ligt, om vervolgens via Nazca, Pisco terug te keren naar Lima. Op 31 december vier ik de jaarwisseling dan op 12 kilometer hoogte! Doel van mijn reis? Een combinatie van vakantie en zakelijk. Ik wil hier gaan onderzoeken of we werkzaamheden eventueel aan Peruanen kunnen uitbesteden. Zo kunnen we misschien een steentje bijdragen met hulp aan deze mensen waarvan de helft minder dan 1 dollar per dag te besteden heeft. Natuurljk besef ik dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan en is het ook niet altijd handig om opnieuw het wiel te gaan uit vinden. Dus heb ik contact gezocht met Anika van der Kevie van de Stichting Inmenzo (www.inmenszo.com) Anika werkt en woont al 4 jaar in Cusco. Zij en de mensen van haar stichting doen geweldig werk daar met het op diverse manieren ondersteunen en helpen van Peruaanse studenten. Zij wil mij haar projecten laten zien en ik kijk daar heel erg naar uit! In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk de reis proberen bij te houden.

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 109132

Voorgaande reizen:

28 Februari 2017 - 28 Februari 2017

Peru - Ayacucho 2017

03 December 2009 - 31 December 2009

Peru december 2009

Landen bezocht: