Paracas aan de kust - Reisverslag uit Paracas, Peru van alfred hulsen - WaarBenJij.nu Paracas aan de kust - Reisverslag uit Paracas, Peru van alfred hulsen - WaarBenJij.nu

Paracas aan de kust

Door: Alfred

Blijf op de hoogte en volg alfred

29 December 2009 | Peru, Paracas

De reis naar Paracas was aangenaam en voor Peruaanse begrippen redelijk snel, namelijk maar een kleine 4 uurtjes.. Tot Pisco zit ik beneden helemaal alleen in de luxe afdeling met de slaapstoelen. Dat is voor mij wel noodzakelijk gezien de zeer beperkte beenruimte in de bovensectie van de bus. Het koste voor deze reis ook maar liefst 10 sol extra (2,50) in vergelijk met de gewone stoelen..
Einde van de middag komen we dan aan in Paracas, een klein toeristenstadje aan de kust met mooie zandstranden. De zon schijnt hier volop en de temperatuur zal zo'n 25 graden zijn.
Het hostel is schoon en netjes en de kamer is voorzien van een kleine badkamer. De prijs voor dit alles is per nacht 40 sol dus 10 euro. Op deze manier is het goedkoper in een hostel wonen dan in een eigen huis :) Na wat door het stadje gelopen te hebben (met 30 minuten heb je écht alles gezien..) en iets gegeten te hebben tref ik in het hostel Martin aan, een Tsjech, die ook al een maand aan het reizen is door Peru. Hij is echter in het Noorden geweest, in de jungle. Heel interessant om zo allemaal aan te horen. We besluiten even wat te gaan drinken op een terras en hij blijkt als ervaren wereldreiziger ook alles te weten van tropische ziektes alsmede alle (nog) goedkopere plekjes..
De volgende dag om 8 uur met zo'n 35 man onderweg met een boot naar de Candelabra en Islas Ballestas. Aangezien de zitruimte in de boot gebaseerd is op het principe "als haringen in een ton" besluit ik daarom even te informeren of er ook plaatsen zijn voor mensen met een gezonde Hollandse lengte:).. Dat helpt want ik krijg gelijk een plaatsje naast de "kapitein" en kan bijna de benen zelfs strekken.. De gids legt begripvol uit dat het zijn werk is om dit soort dingen goed te regelen! Ok die krijgt duidelijk een fooi vandaag! :)
De Candelabra is een gigantisch soort kandelaar die op een schiereiland in het zand staat gekerfd. Ook hier weet niemand wie dit heeft gemaakt en waarom. Het geheel is iets van 150 meter lang en 50 meter breed. Daarna door naar de Islas Ballestas, prachtige eilanden met een enorme diversiteit aan zeevogels, pelikanen en zeehonden. Ook zien we een grote walrus. Op deze eilanden heeft men jarenlang de guano, dat is vogelpoep, geëxploiteerd voor bemestingsdoeleinden. 150 jaar geleden scheen er een laag van maar liefst 70 meter poep op de rotsen te zitten, het resultaat van eeuwen produktie, en de guano was daarmee jarenlang een van de belangrijkste exportprodukten van Peru.
Na het prachtige boottochtje wil ik een pre-incafort bekijken van zo'n 2.000 jaar oud. Het blijkt toch vaak lastig wat ik allemaal wil want hier gaan alweer bijna geen toeristen naar toe, dus is er geen georganiseerde tour.. Maar niet getreurd want via de boottour heb ik taxichauffeur Freddy geregeld om mij hiernaar toe te brengen, een ritje van ongeveer een uur. Freddy weet ook nog het nodige te vertellen over de vesting en na een klein uurtje alles bekeken te hebben keren we terug naar Paracas.

Aangezien mijn bus pas om half acht gaat hebben we nog meer dan voldoende tijd om het National Park van Paracas te bezoeken. Prachtige fossielen, kliffen en hoge krijtrotsen! Na in het seafood restaurant een verse tong te hebben verorberd keren we terug naar Paracas. Nog even een terrasje en dan op weg naar de opstapplaats van bus Oltursa bij het Hilton hotel. De laatste bestemming is naar Lima, waar ik ook op 3 december ben aangekomen, een rit van tussen de 4 en 5 uur. Rond middernacht zal ik arriveren waar dan een reisagent in het hostel op mij wacht voor de voucher van de laatste trip naar Caral op 30 december. Dit is de oudste beschaving die gevonden is in Zuid-Amerika en meer dan 5.000 jaar oud.. Mucho interessante!!!

  • 30 December 2009 - 01:50

    Eric:

    Mooi om te lezen dat je er alles uit haalt wat er in zit! Geniet er van de laatste 2 dagen in Peru en goede vlucht naar huis!
    xxx
    Eric

  • 30 December 2009 - 09:11

    Hugo:

    Wat het weer betreft zou je nog een paar maanden moeten blijven, hier sneeuwt en vriest het. Er wordt nog een zeer strenge winter verwacht met mogelijk veel schaatsplezier, een grotere tegenstelling kan je helaas niet treffen. Geniet daarom nog even van zowel het mooie weer, als het prachtige landschap en de meest interessante plaatsen die je bezoekt. Ik ben zeer benieuwd wat je in Caral aantreft en naar je eventuele beschrijving en foto's daarvan. Groetjes en totziens in Nederland, Hugo

  • 30 December 2009 - 09:19

    Ellen:

    Bijna jalours lees ik je verhaal en kijk ik je foto's.
    Wij zijn inmiddels een week terug (welliswaar in Zuid Frankrijk, ook niet gek) en door je verhaal te volgen ben ik nog een beetje in Peru! Veel plezier de laatste dagen en goede terugreis alvast.

  • 30 December 2009 - 17:26

    Bregt:

    Je maakt misbruik van om een nederlander te zijn haha. Je krijgt ook echt alles voor elkaar zeg.
    M'n complimenten daarvoor. Je hebt echt een onvoorstelbaar mooie vakantie daar in Peru en wat heb je veel gezien.
    Elke keer geniet ik weer van je reisverhalen.
    Maar helaas aan alles komt een eind. Nog 1 dag en dan mag je alle belevenissen in het eggie gaan vertellen.

  • 30 December 2009 - 21:04

    Barbara:

    jippie fossielen!! ik wist het!!! en dan bedoel ik geen oude mensen...hahaha

  • 31 December 2009 - 15:58

    Ingrid:

    Wederom een erg gaaf verslag van wat je allemaal meemaakt daar. Geweldig hoor. Caral zal ook vast wel zeer indrukwekkend geweest zijn. Geniet nog even van je laatste dag in Peru. Goede terugreis en tot morgen!

  • 11 November 2016 - 18:01

    Klusjuf:

    Jij mag lekker naast alle bestuurders zitten!!! Toch wel handig als je zo groot bent. ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Paracas

Peru december 2009

Recente Reisverslagen:

31 December 2009

Lima-Caral en naar huis

29 December 2009

Paracas aan de kust

28 December 2009

Vliegen boven de lijnen van Nazca

26 December 2009

Arequipa

23 December 2009

Jaarafsluiting van alle projecten
alfred

Van 3 t/m 31 december zit ik in Peru. Vanaf Lima vlieg ik de volgende dag door naar Cusco voor waarschijnlijk 14 dagen. Daarna zou ik door willen gaan Arequipa, een meer zuidelijk koloniale stad die tussen drie vulkanen in ligt, om vervolgens via Nazca, Pisco terug te keren naar Lima. Op 31 december vier ik de jaarwisseling dan op 12 kilometer hoogte! Doel van mijn reis? Een combinatie van vakantie en zakelijk. Ik wil hier gaan onderzoeken of we werkzaamheden eventueel aan Peruanen kunnen uitbesteden. Zo kunnen we misschien een steentje bijdragen met hulp aan deze mensen waarvan de helft minder dan 1 dollar per dag te besteden heeft. Natuurljk besef ik dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan en is het ook niet altijd handig om opnieuw het wiel te gaan uit vinden. Dus heb ik contact gezocht met Anika van der Kevie van de Stichting Inmenzo (www.inmenszo.com) Anika werkt en woont al 4 jaar in Cusco. Zij en de mensen van haar stichting doen geweldig werk daar met het op diverse manieren ondersteunen en helpen van Peruaanse studenten. Zij wil mij haar projecten laten zien en ik kijk daar heel erg naar uit! In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk de reis proberen bij te houden.

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 109126

Voorgaande reizen:

28 Februari 2017 - 28 Februari 2017

Peru - Ayacucho 2017

03 December 2009 - 31 December 2009

Peru december 2009

Landen bezocht: