Opleidingen voor jongeren in Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van alfred hulsen - WaarBenJij.nu Opleidingen voor jongeren in Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van alfred hulsen - WaarBenJij.nu

Opleidingen voor jongeren in Cusco

Door: Alfred

Blijf op de hoogte en volg alfred

13 December 2009 | Peru, Cusco

Spaans gaat lekker. De "juf" valt het op dat ik haar beter begin te begrijpen dus we gaan de goede kant op.

Na de les weer op stap met Anika van Inmenszo (www.inmenszo.com). Dit keer gaan we even eten bij "Cositas" een fair trade winkel in Cusco waar originele Andes producten worden verkocht die door Peruanen worden gemaakt. Zo helpen ze deze mensen met een beter inkomen. De eigenaresse is Lies, een Nederlandse die daarnaast ook een project heeft opgericht genaamd "Pasa la Voz" In dit project zijn jongeren actief die helemaal zelf een krant samenstellen ook weer gericht op jongeren. Ze doen zelf alle interviews en maken de foto's. De krant verschijnt elke 3 maanden en is erg interessant. Hij is in het Spaans én het Engels dus ook nog ideaal voor mijn Spaanse lessen! Het eten in Cositas is erg lekker en we hebben een heel leuk gesprek over mijn plannen. Wellicht zijn er raakvlakken met Pasa La Voz.

Daarna per taxi naar het volgende project genaamd Inca e Duca. Dit is een studiecentrum waar korte opleidingen worden gegeven aan studenten. De straat aan het centrum is één berg aarde want ze zijn hier aan het werk met de weg. Dat blijkt bij navraag echter zo'n 2 jaar al zo te zijn.. Het loopt allemaal dus prima volgens schema :)
Ook hier staat een Nederlandse vrouw, Marleen, aan het roer. Er is onder meer een computerzaal maar helaas zijn deze een beetje gedateerd. Allemaal pentiums 2 en 3, daar kun je prima op werken met Word en Excel maar verder wordt het lastig. Het centrum zoekt naar fondsen om dat in Peru te kunnen kopen. Met computers uit het buitenland doet de douane namelijk erg moeilijk. De laatste computers zijn ooit geschonken vanuit Nederland en de stichting heeft uiteindelijk dus gewoon invoerrechten moeten betalen.. De wereld op zijn kop!
De opleidingen zijn heel praktisch en veelal gericht op de toeristische sector. Zo zijn er opleidingen voor ober, hotelmedewerker, horecamedewerker, huishoudelijke dienst enz.
De studenten krijgen het niet gratis want dat blijkt in praktijk niet te werken. Studenten schreven zich in zonder goed te weten wat het inhield en lieten dan vaak na 2 maanden verstek gaan. Door iets te betalen, bijvoorbeeld 40 sol per maand (10 euro) zijn degene die nu inschrijven in ieder geval gemotiveerd. Dat geld moeten ze door een baantje in Cusco dan bij elkaar zien te krijgen.
Er is ook een project voor tienermoeders. Zij maken portemonneetjes van gebruikte verpakkingsmaterialen, zoals sappakken, en dat ziet er echt heel goed uit. Deze kosten dan 4 sol per stuk, dus 1 euro, en ik heb er gelijk maar een aantal besteld. De tienermoedertjes willen overigens wel graag alles weten van mij.. Of ik een vrouw heb en waar ik vandaan kom natuurlijk.. En of ik kinderen heb? Oh 3 chicas? Hay un foto? Maar natuurlijk! Kijk maar! Als een stofwolk stormen ze naar de foto's. Oh son Guapo! Guapo! (dat betekent dus dat ze knap zijn) Echt heel grappig maar ze hebben natuurlijk ook gelijk hé..

Dit centrum is heel interessant en na een tijdje met Marleen over alle gezamenlijke plannen te hebben gesproken is het tijd om de terugreis naar het centrum te aanvaarden.
Dat gaat weer per taxi. In Cusco bestaat 70% van alle auto's uit taxi's. Sommige zijn redelijk comfortabel maar de meeste zijn van de maat "gebakje". Ik ga meestal maar voorin zitten want daar is dan nog ruimte als de chauffeur de stoel tenminste helemaal naar achteren heeft staan. Een ritje binnen Cusco kost overdag altijd 2,5 sol, dus ongeveer 65 eurocent. Het maakt dan niet uit hoe lang het ritje duurt.. Nadeel is natuurlijk wel dat de chauffeur je zo snel mogelijk naar de afgesproken plek wil brengen dus dat gaat dan met enige snelheid gepaard. Met laag vliegen worden dan weer banden uitgespaard dus zo heeft ieder nadeel weer z'n voordeel..
De verkeersregels die de chauffeur hanteert zijn ook heel simpel. Er zijn er eigenlijk maar 2: Regel 1: Ik heb altijd voorrang. Regel 2: Mocht ik toch geen voorrang hebben dan treedt automatisch regel 1 in werking..
Overigens heb ik tot op heden nog geen enkel ongeluk gezien dus het systeem werkt uitstekend!





  • 14 December 2009 - 06:57

    Rangeeni:

    ooo schattig, dat baby'tje in de slendang. Goeie initiatieven hoor! Wij waren gisteren bij elkaar in Amsterdam, was reuzegezellig, Mel was er ook en die zag er inderdaad weer guapo guapo uit.
    Mama leest elke dag je blog ze. Zij viert haar verjaardag 3 januari, verheug me er op je daar weer te zien.

  • 14 December 2009 - 17:59

    Bregt:

    Je ziet wel ontzettend veel dingen zeg. Er zijn aardig wat nederlanders daar met projecten bezig zeg.
    Hier in Ned zakt de temp behoorlijk.
    Groetjesssssss

  • 14 December 2009 - 18:57

    Barbara:

    wat een lachende gezichten overal Alfred, daar ben ik elke keer weer verbaasd over!
    Het is hier vreselijk koud, we moeten 's ochtends krabben, waarschijnlijk wordt het schaatsen als je terugkomt...of blijf je daar? hahaha!

  • 14 December 2009 - 19:49

    Hugo:

    Door al jouw verslagen krijg je toch een aardig beeld hoe ontwikkelingshulp in Peru terecht komt. Verbazingwekkend hoeveel Nederlanders hierin actief zijn. Hopelijk weet je op termijn ook jouw draai hierin te vinden. Ik ben zeer benieuwd wat je 'opstart'. Ik heb er inmiddels alle vertrouwen in dat dat wel goed komt! Groetjes, Hugo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Peru december 2009

Recente Reisverslagen:

31 December 2009

Lima-Caral en naar huis

29 December 2009

Paracas aan de kust

28 December 2009

Vliegen boven de lijnen van Nazca

26 December 2009

Arequipa

23 December 2009

Jaarafsluiting van alle projecten
alfred

Van 3 t/m 31 december zit ik in Peru. Vanaf Lima vlieg ik de volgende dag door naar Cusco voor waarschijnlijk 14 dagen. Daarna zou ik door willen gaan Arequipa, een meer zuidelijk koloniale stad die tussen drie vulkanen in ligt, om vervolgens via Nazca, Pisco terug te keren naar Lima. Op 31 december vier ik de jaarwisseling dan op 12 kilometer hoogte! Doel van mijn reis? Een combinatie van vakantie en zakelijk. Ik wil hier gaan onderzoeken of we werkzaamheden eventueel aan Peruanen kunnen uitbesteden. Zo kunnen we misschien een steentje bijdragen met hulp aan deze mensen waarvan de helft minder dan 1 dollar per dag te besteden heeft. Natuurljk besef ik dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan en is het ook niet altijd handig om opnieuw het wiel te gaan uit vinden. Dus heb ik contact gezocht met Anika van der Kevie van de Stichting Inmenzo (www.inmenszo.com) Anika werkt en woont al 4 jaar in Cusco. Zij en de mensen van haar stichting doen geweldig werk daar met het op diverse manieren ondersteunen en helpen van Peruaanse studenten. Zij wil mij haar projecten laten zien en ik kijk daar heel erg naar uit! In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk de reis proberen bij te houden.

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 109128

Voorgaande reizen:

28 Februari 2017 - 28 Februari 2017

Peru - Ayacucho 2017

03 December 2009 - 31 December 2009

Peru december 2009

Landen bezocht: